måndag 21 juni 2010

Skicka present, förväntningar och namnsdag

Att skicka present på en namnsdag är väl kanske inte en aktivitet som vi ägnar oss åt sådär jättemycket nuförtiden, eller har jag fel? Jag har förvisso inga vetenskapliga belägg för saken, men det känns som om vi inte bryr oss om namnsdagen nu längre, och mer sådär i förbifarten, om vi skulle råka komma ihåg det, slänger ur oss ett blaserat "grattis på namnsdagen förresten".

Namnsdag - lågt ställda förväntningar på presenter

Med detta som utgångspunkt tycker jag därför att namnsdagen är en alldeles utmärkt dag för presenter. Precis som det beskrivs i följande inlägg om presenter namnsdag vill jag hävda detta eftersom det alltid är bra att ge presenter om mottagaren inte förväntar sig några presenter. Hur en present tas emot har alltid väldigt mycket att göra med förväntningar. Har du höga förväntningar finns det alla förutsättningar att bli besviken. Och tvärtom. Är förväntningarna lågt ställda finns det alla förutsättningar att bli positivt överraskad. Och namnsdagen är i allra högsta grad en dag då förväntningar på presenter i princip är lika med noll.

Vill du verkligen göra någon glad så ska du alltså skicka eller ge en riktigt schysst present på en namnsdag. Jag har själv provat detta grepp ett par gånger och resultatet har uteslutande varit succé. "Oj, trodde verkligen inte att jag skulle få något så fint på min namnsdag, herregud, nu blev jag allt överraskad, tack så mycket!"

Present vs förväntningar

Förövrigt är det här en logik och ett resonemang som gäller presenter och givande i allmänhet. Vi lever alla med olika typer av förväntningar på saker och ting; på människor och situationer, på dagar och på tillfällen. För den som ger en present gäller regeln att ska presenten verkligen bli en lyckad gåva så måste den på något sätt överträffa mottagarens förväntning på presenten - i positiv bemärkelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar